Mi történik kisgyermekkorban?

619
HOZZÁSZÓLÁS:

Nagyjából a gyerek egyéves korában, amikor a gyermek kinő a csecsemőkorból, megkezdődik a második fejlődési szakasz, a kisgyermekkor. Ez általában az ötéves kor eléréséig tart.

Ennek a néhány esztendőnek rendkívül nagy jelentősége van a gyermek további fejlődése szempontjából, sőt egész életének meghatározója ez az időszak.

Hajlam a fertőzésekre

A kisgyermekkor lényeges meghatározója a fokozott érzékenység a fertőzésekre – Ez különösen igaz a gyerekek nyálkahártyájára.

Ugyanakkor természetes jelenség, mert a szervezet ellenálló képessége még nem alakult ki teljesen. Ez nem jelenti azt, hogy a kisgyereket túlzott mértékben kellene óvni a külvilágtól, a másokkal való érintkezéstől. Bár ez növeli a fertőzésveszélyt, az immunrendszer így gyorsabban „megtanulja” a védekezést – A kisiskoláskor elejére zárul le ez a szakasz.

A testi fejlődés

A testi fejlődés jelei ebben az életkorban kevésbé látványosak, mint csecsemő-korban.

megjelennek a bébi jellegzetes „hurkái”, és megváltoznak a testarányok, amelyek már jobban megközelítik a felnőttkori testarányokat. A fejhez képest a többi testrész erőteljesebben növekszik.

Szembetűnő a gyerek mozgásképességének fejlődése: Egyre maga-biztosabb a járása, jobban tud bánni a kezével.

Ebben az életkorban a legfontosabb, hogy a gyerek a lehető legtöbbet legyen friss levegőn, hogy megerősödjön, ellenállóbb legyen a betegségekkel szemben, kitombolhassa magát és sok lehetősége legyen a játékra. A sok mozgás pedig megakadályozza a testtartási rendellenességek kialakulását, fokozza az étvágyat és az alvásigényt!

A beszéd fejlődése

A gyerek fejlődésében bekövetkező fontos változás a beszédfejlődés, a beszéd elsajátítása.

A legtöbb kis-gyerek a második életév elején mondja ki az első szavakat, amelyek mondatértékűek. Ezekkel kér, kérdez a kicsi.

A szókincs hamarosan rohamos fejlődésnek indul, és a gyerek a harmadik életév elején már szabályos mondatokban fogalmazhat.

FONTOS! – Ha a gyerek beszédfejlődése jelentősen késik, forduljunk orvoshoz. Ez lehet egyéni sajátosság, ami miatt nem kell aggódnunk, de lehet, hogy más fejlődési rendellenességgel is együtt jár!

Az első kérdések

Általában egyszerű mondatokat mond, nem feltétlenül tökéletes szórenddel. Legfontosabb kérdései a ‘Mi?’ és a ‘Hol?’.

Két és féléves kortól a legtöbb kisgyerek már összetett mondatokat is használ, és a ‘Mikor?’ után megjelenik a legfontosabb kérdés: a ‘Miért?’.

Sok hang, szótag, szókapcsolat kiejtése még nehézséget okoz a kisgyereknek, ez teljesen természetes jelenség.

A gondolkodás és az érzelemvilág fejlődése

Kisgyermekkorban alakul ki a gyerek világképe. Mivel egész másképpen viszonyul a környezetéhez, másképpen is gondolkodik, érez és cselekszik, mint a felnőttek.

A dolgokat nem annak alapján különbözteti meg egymástól, hogy élőek vagy élettelenek, hanem, hogy mozognak vagy sem. A tárgyak számára nem egyszerűen dolgok, hanem lények – Pl. egy felfordított csésze biztos elfáradt, a szék azért nem tud nevetni, mert nincs szája és foga.

A kisgyereket körülvevő világ misztikus, varázslatos és mesés, és a gyerek ragaszkodik ehhez a világhoz. Sajátos ceremóniákat és szokásokat alakít ki magának.

Különösen elalvás előtt fontosak ezek, amikor az általa elképzelt világ félelmetesnek tűnik. Ilyenkor megnő a dolgok jelentősége: Nem mindegy, hogyan áll a párna, melyik karjában fogja a macit, visszahívhatja-e a mamát háromszor elbúcsúzni. Minden gyereknek vannak saját rítusai, amelyek megnyugtatják őt.

Dackorszak

A kisgyermekkor sajátja a nehezen kezelhető dackorszak is. A gyerek időnként hisztizik, kiabál – így igyekszik érvényesíteni az akaratát.

A dackorszak az éntudat felfedezésével kezdődik. Bármennyire is kellemetlen nekünk, hasznos a kicsinek, mert segíti őt abban, hogy kibontakoztassa az akaratát. Ha nem feltétlenül szükséges, ne szálljunk szembe a gyerek óhajaival, de tanítsuk meg, hogyan fejezheti ki kívánságait a környezete számára is elfogadható módon.

Hogyan segítsük a kisgyerek fejlődését?

Ahhoz, hogy a kisgyerek világképe egészségesen alakulhasson, szoros lelki kapcsolatra van szüksége a környezetével!

A gyerek elképzeléseit pozitív irányba kell terelni ⇒ Ne próbáljuk megfosztani az ábrándjaitól, hiszen szüksége van rájuk, ugyanakkor igyekezzünk megszabadítani a félelmeitől, mert ezek később néha jóvátehetetlen lelki zavarokat, gátlásokat és szenvedéseket okozhatnak.

619
HOZZÁSZÓLÁS:
loading...

Hozzászólások |

Összesen eddig
0

És te mit gondolsz erről?
Neked mi a véleményed a témáról?

Szólj hozzá

| Mondd el a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Válogatott készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Login



Elfelejtette jelszavát?
Regisztráció! [ bezár ]
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Felhasználó létrehozása!



Már regisztrált? Jelentkezzen be! [ bezár ]

Elfelejtette jelszavát?


[ bezár ]